آخرین مطالب

چگونه فروشنده لباس موفقی باشیم؟

چگونه فروشنده لباس موفقی باشیم؟

چگونه فروشنده لباس موفقی باشیم؟

چگونه فروشنده لباس موفقی باشیم؟

هنررقیه/در حال حاضر اکثر افراد فروشندگی را ساده ترین و راحت ترین نوع کسب و کار می دانند و همیشه بر این باورند که فروشندگی که کاری ندارد اما وقتی وارد این شغل و حرفه می شوی تازه متوجه می شوی که فروشندگی یکی از شغلهای است که شما باید در اکثر رشته ها اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشی تا بتوانی به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنی، اینجا لازم است از فروشندگی رودررو بیشتر صحبت کنم چرا که هنوز در کشور عزیزمان ایران برای خرید لباس بطور نسبی از فروش حضوری استفاده می شود به همین منظور شما با قشرهای مختلف مردم سر و کار دارید.

 

پس در اینجا نیاز و لازم است که شما مهارت فروشندگی را آموخته یا تجربه کرده باشید. در کشورهای توسعه یافته افراد قبل از اینکه وارد این حرفه شوند ابتدا تمام آموزش های لازم را فرا می گیرند و پس از آن که مهارت لازم را کسب نمودند وارد حرفه ی فروشندگی می شوند اما در کشور ما اغلب فروشندگان موفق این مهارت ها را پس از سالها تجربه و آزمون و خطا بدست می آورند به همین منظور زمان زیادی صرف می شود تا فرد بتواند یک فروشنده خوب و موفق باشد اما خوشبختانه چند مدتی است با برگزاری سمینارها و کارگاه ها و دوره های مختلف افراد تمایل دارند در این کلاسها شرکت نمایند و مطالب فروش را بصورت اصولی فرا بگیرند و این جای بسی خوشحالی است و امیدواریم که این روش در تمام کشور اجرایی شود تا ما رفتارهای اصولی فروشندگی را کسب نماییم، پس در اینجا لازم است چند راهکار در مورد فروشندگان لباس با شما به اشتراک بگذاریم.

تکنیک های فروشندگی لباس

۱- انتخاب فضای مناسب برای فروش لباس

قبل از اینکه ما بخواهیم غرفه ای را راه اندازی کنیم اول باید به این مسائل فکر کنیم که این غرفه مناسب لباس فروشی هست یا نه سایز و اندازه آن و همچنین ساختار هم اینجا تاثیر در فروش شما دارد. شما نمی توانید یک فروشگاه لباس مردانه و یا زنانه داشته باشید که این مغازه جای نمناک و بوی سنگین دارد یا اینکه کف مناسبی ندارد دیوارهای کاه گلی و شوره ای دارد. همه ی موارد مناسب یک فروشگاه پوشاک فروشی را باید داشته باشد هم فضای مناسب و راحت و هم اینکه دیوارها مناسب و بدون بوی نمناک باشد. شاید خیلی از مواقع خود شما به فروشگاهی قدیمی و کهنه ای مراجعه کرده اید که ساختمان یک بوی سنگینی دارد و شما زیاد نمی توانید در آن مکان ماندگار شوید و بدنبالید سریع سوال بپرسید و بروید چون فضا برای شما راحت نیست پس لازمه ی یک لباس فروشی داشتن غرفه مناسب است.

۲- داشتن آمادگی جسمی و روحی مناسب

قبل از اینکه فروشنده شوید باید از آمادگی جسمی و روحی خود اطلاعات کافی داشته باشید شما نمی توانید یک فروشنده باشید و گروهی از افراد را در مغازه راه بدهید و گروهی را نه و اینکه بخواهید انتخابی عمل کنید که من از این مشتریان خوشم می آید از این تیپ ها نه. پس اینجا لازم است که شما شخص صبوری باشید دارای روابط عمومی خوب و قدرت تحمل مشتریان غیرمنطقی و حتی آنهایی که فقط برای وقت گذرانی به فروشگاه شما می آیند را داشته باشید و بتوانی آنها را هم مدیریت کنی و همچنین باید توانایی و آمادگی روزهای شلوغ را داشته باشی.

یک فروشنده موفق باید در تمام شرایط بتواند فروشگاه را مدیریت نمایید آن هم فروشندگی لباس که سلایق متفاوت است و افراد دوست دارند بهترین لباس را به تن داشته باشند و این موضوع باعث می شود که وقت بیشتری از شما در انتخاب گرفته شود و مشتریان به نسبت اجناس دیگر مدت زمان بیشتری در فضای غرفه شما حضورداشته باشند.

۳- کمی سلیقه و با روانشناسی رنگها آشنایی لازم را داشته باش

از آنجایی که اکثر مردم به لباس خود اهمیت می دهند و دوست دارند همیشه نسبت به بقیه افراد خوش لباس وخوش تیپ ترجلوه دهند به همین منظور سالی چند بار لباس می خرند و اگر شما فروشنده ماهری باشی می توانی سالی چند بار به مشتری جنس بفروشی پس برای این کار لازم است که شما با علم طراحی لباس اصول اولیه مد و فشن آشنا باشید، باید بتوانید رنگهای مناسب را در کنار هم قرار دهید و همچنین اینکه به چه پوستی چه رنگی می آید و به چه سایز و اندامی چه رنگ و چه مدل لباس برازنده است تا مناسب تر به نظر برسد

گروهی از افراد هر نوع لباس به آنها بدهید به آنها می آید اما بعضی افراد اینطور نیستند و شما باید به عنوان فروشنده بتوانی در اینجا به کمک مشتری بیایی. البته منظورم دخالت نیست بلکه اینجا کمک در ترکیب و نوع لباس و توضیح جنس است.

۴- ظاهر آراسته و مرتب داشته باشید

یکی از موضوعاتی که خیلی کمک می کنند شما به عنوان فروشنده لباس فروشنده موفقی باشید ظاهر آراسته خود شما هست که چقدر به لباس و آراستگی خودتان توجه کنید، هیچ کس از فروشنده ژولیده و عبوس خوشش نمی آید و دوست ندارد که از این افراد خرید کند اگر برای شما مقدور است از لباس های که خودتان در مغازه دارید استفاده کنید چون خود این موضوع نوعی تبلیغ به حساب می آید ولی گاهی وقتها این موضوع امکان پذیر نیست شما فروشنده لباس بچه یا زنانه هستید اما خودتان می توانید آراسته و مرتب باشید.

۵- داشتن چهار چوب منظم در کسب وکارتان است

یک فروشنده لباس باید برای خود چهارچوبی مشخص داشته باشد و حریم را رعایت کند که تا کجا می تواند به این حریم ها نزدیک شود اگر فروشنده لباس زنانه هستید رفتار و گفتار مناسبی داشته باشید اما زیاد نباید وارد حریم خصوصی فرد شوید و یا سوالاتی که به شما مربوط نمی شود بپرسید، اتاق پرو و فضای تعویض لباس شما برای خانم ها باید آزاد و مطمئن باشد که مشتری با خیال راحت بتواند با اعتماد لباس خود را تعویض نمایید هیچگاه سعی نکنید درب ورودی اتاق پرو را به سمت درب ورود مغازه و جای نشستن خودتان باز شود در صورتی که مغازه ای کوچک دارید حتماً از پرده در این خصوص استفاده کنید.

۶- داشتن جنس جدید و چیدمان مناسب

چقدر خود شما پشت ویترین هایی که خیلی خوب چیده شده اند ایستاده اید و به اجناس نگاه کرده اید و رفتید خرید کردید؟ این اتفاق برای همه ما افتاده است در خصوص لباس یا کفش، داشتن یک ویترین خوب با چیدمان مناسب و نور کافی باعث جذب مشتری می شود و پس از آنکه شما توانستید مشتری را جلب نمایید حالا باید با ورود مشتری به درون مغازه شما آن را جذب نمایید، خود جلب مشتری و جذب موضوعی است که باید ساعت ها در مورد آن صحبت کرد یا نوشت اما برای جذب مشتری باید چیدمان داخل مغازه هم چیدمان مناسب و زیبای باشد و همیشه سعی شما بر این باشد که اجناس جدیدی را به مغازه بیاورید. هیچ گاه اگر ۵۰ نوع کالا در یک نوع را دارید با هم وارد مغازه نکنید چون همیشه ۶۰ درصد مشتریان شما مشتریان ثابت شما هستند تنها ۴۰ درصد مشتری عبوری دارید و این موضوع باعث می شود مشتری یک بار که خرید کرد و برای بار دوم همان نوع کالا در مغازه شما باشد از خرید منصرف شود چون فعلاً این اجناس را دیده و بررسی کرده و به قول ما بازاریان جنس بن جل می شود.

به چیدمان رنگی اجناس درون مغازه خیلی اهمیت دهید که چه اجناسی با چه رنگ هایی باید کنار هم قرار بگیرد و برای چیدمان قفسه ها باید چگونه آنها را روی هم قرار دهید و در زمان انتخاب برای مشتری ترکیب رنگی بگذارید هیچگاه ۲ رنگ تیره را کنار هم قرار ندهید مگر اینکه خود مشتریان این موضوع را بخواهند، ترکیب قفسه های لباس فروشی با بقیه صنف ها فرق می کند، باید زمان اجرای دکور حتماً به این موضوع توجه کنید بعضی از لباس ها اگر در قفسه باشد اصلاً فروش نمی رود مگر اینکه آنها را روی رگال آویزان نمایید برخی دیگر نه، اگر آویزان باشد شکل زیبای ندارد بلکه آنها باید با تای مناسب درون قفسه باشد.

۷- داشتن وسایل جانبی

یکی از موضوعاتی که کمک می کنند که شما در فروش لباس موفقیت داشته باشید داشتن البسه های جانبی است مانند کمربند، جوراب، زیر پیراهنی و لباس زیر و در زنانه روسری و شال و… اینها اجناسی هستند که کمک می کنند تا شما جنس جوری داشته باشید و مشتریان بیشتری به سراغ شما بیایند و بتوانند راحت تر همه چیز را یکجا داشته باشند و مشتریان مجبور نشوند چند مغازه را دنبال اجناس مربوطه به هم بگردند.

۸- نحوه ارائه اجناس

یکی از موضوعاتی که همیشه من در کارگاه ها با فروشندگان درگیر هستم و مشکل دارند نحوه ارائه جنس است که چگونه کالای خود را معرفی کنند، نوع جنس، نحوه شستشو، کیفیت جنس، کار چه شرکتی می باشد ساخت و تولید کدام کشور است، جنس چه برندی را دارد اینها مسائلی است که خیلی مهم است شاید گاهی اوقات مشتریان ما نسبت به این کار هیچ اطلاعاتی ندارد باید ما بتوانیم خیلی خوب و به زبان ساده و اصولی این موارد را برای مشتری مطرح کنیم اگر شما توانستید این مطالب را به درستی مطرح نمایید مطمئناً شما در روز چندین مشتری وفادار خواهید داشت.

من خودم از فروشندگانی هستم که در زمانی که خودم در فروشگاه ها مشغولم به این موارد بسیار توجه می کنم و برای همین منظور برای خودم اصولی را یادداشت کرده و همیشه سعی می کنم از آن استفاده نماییم.

۹- بسته بندی و پاکت مناسب

شاید بسیاری از دوستان با این مورد زیاد موافق نباشند اما من معتقدم که بسیار تاثیرگذار است و این موضوع به خود شما هم مربوط می شود که آیا موافق باشی یا خیر، استفاده از کادوپیچی و پاکت های مناسب و ساده خیلی کمک می کنند تا ما بتوانیم کالایمان را خیلی مناسب و زیباتر دست مشتری بسپاریم و این حس خوبی به مشتری می دهد پس لازم است که از پاکت های مناسب استفاده شود.

baghernaseri.com


همچنین ببینید

 

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش