آخرین مطالب

آموزش شستشو و نگهداری انواع پارچه

آموزش شستشو و نگهداری انواع پارچه

نگهداری پارچه لباس‌های مختلف، ارتباط مستقیمی با بالا رفتن عمر مفید آن لباس دارد. گاهی اوقات ممکن است که شما هم مبلغ زیادی برای پرداخت یک لباس زیبا پرداخت کرده باشید، اما به دلیل شستشوی نامناسب، بعد از مدت کوتاهی با یک لباس فرسوده و کهنه مواجه شده باشید.

 شستن و نگهداری پارچه ؛ چطور باید از انواع پارچه مراقبت کنیم؟     


نگهداری پارچه لباس‌های مختلف، ارتباط مستقیمی با بالا رفتن عمر مفید آن لباس دارد. گاهی اوقات ممکن است که شما هم مبلغ زیادی برای پرداخت یک لباس زیبا پرداخت کرده باشید، اما به دلیل شستشوی نامناسب، بعد از مدت کوتاهی با یک لباس فرسوده و کهنه مواجه شده باشید. این موضوع به‌خوبی اهمیت شستشوی مناسب پارچه را نشان می‌دهد. بنابراین در این مقاله از روچی قصد داریم اصول نگهداری پارچه‌های مختلف را بیان کنیم، با ما همراه باشید …

 

 
آموزش شستشو و نگهداری انواع پارچه
7 باید و نباید در نگهداری و شستن پارچه کتان

اموزش شستن پارچه کتان

کتان یک پارچه طبیعی است که قدرت جذب بالای رطوبت دارد. پوشیدن یک لباس کتان در آب‌وهوای گرم، گزینه بسیار مناسبی است و می‌تواند رطوبت و گرما را با کمک الیافت خود از بدن خارج کند. پارچه‌ای که به دلیل رطوبت بدن، به‌طور مداوم چروک می‌شوند.

البته برخی افراد این چین‌وچروک را بخشی از طبیعت کتان می‌دانند و آن را دوست دارند. اما درعین‌حال اگر شما هم به دنبال لباسی با ایستایی بالا باشید تا در میهمانی‌های رسمی بپوشید، کتان گزینه مناسبی نیست. برای نگهداری پارچه کتان و شستشوی آن به چند نکته باید توجه کنید:

    اولین نکته و به‌عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت که پیراهن و انواع لباس‌های کتانی را می‌تواند در یک چرخه شستشوی کوتاه، در ماشین لباسشویی شستشو داد.
    با شستن پارچه کتان در آب سرد می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید.
    هنگام شستن پارچه کتان از شوینده‌های سخت لباسشویی استفاده نکنید.
    لباس‌های کتان رنگی در شستشو، مقداری از رنگ خود را پس می‌دهند؛ بنابراین از ترکیب این لباس‌ها یا رنگ‌های دیگر و لباس سفید خودداری کنید.
    هرگز روی لباس کتان از مواد سفیدکننده استفاده نکنید.
    بعد از شستن پارچه کتان، آب اضافی آن را با فشردن پارچه نگرید. بهتر است اجازه دهید که آب اضافی به‌مرور خارج شود. این کار به کاهش چین‌وچروک در این پارچه کمک می‌کند.
    تا حد ممکن سعی کنید لباس کتان را خودتان با دست بشویید. اما در صورتی که آن را در ماشین لباسشویی می‌شویید، مدت‌زمان و دور کم برای آن در نظر بگیرید.

 

 

    با شستن پارچه کتان در آب سرد می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید.

 

 
چگونه از پارچه پنبه ای محافظت کنیم؟

پنبه یکی از کاربردی‌ترین پارچه‌ها در جهان شناخته می‌شود، اما برای شستن پارچه پنبه نیز باید روش‌های خاصی را پیش بگیرید تا به‌خوبی از لباس پنبه خود محافظت کنید. البته توجه داشته باشید که شستن پارچه پنبه کمی دشوار است؛ زیرا این پارچه زیرمجموعه پارچه‌های نخی است و مراقبت از آن حساس‌تر است.

در ادامه روش‌های نگهداری پارچه پنبه را بررسی می‌کنیم.

    فراموش نکنید که احتمال آب رفت و کوچک شدن لباس‌های نخی و پنبه هنگام شستشو وجود دارد. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید لباس را با آب سرد و کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد بشویید.
    بعد از شستشو پارچه پنبه با ماشین و یا دست، کشش ملایمی به آن بدهید تا به فرم اولیه خود بازگردد و مقداری از چروک آن کم شود.
    اتوی مناسب یکی دیگر از مراحل نگهداری پارچه پنبه است. این پارچه مستعد چروک شدن است؛ اما اتو کردن زیاد هم باعث فرسوده شدن آن می‌شود. بنابراین اتو کردن این پارچه را کمتر کنید. برای این کار می‌توانید لباس را بعد از شستشو در هوای باز خشک کنید تا از چروک آن کاسته شود.
    در صورتی که قصد اتو گردن پارچه پنبه را دارید، هنگامی که هنوز مرطوب است، این کار را انجام دهید و از اتوبخار استفاده کنید.
    قبل از تا کردن لباس پنبه، مطمئن شوید که این لباس کاملا خشک شده است. این کار نیز یکی از مراحل مهم در نگهداری پارچه پنبه و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در بافت الیاف آن است.

 

 

    شستن پارچه پنبه کمی دشوار است؛ زیرا این پارچه زیرمجموعه پارچه‌های نخی است و مراقبت از آن حساس‌تر است.

 

 
چگونه میتوان پارچه ابریشم را شستشو داد؟

شستن پارچه ابریشم

زمانی که صحبت از آموزش شستشو پارچه ابریشم می‌شود، باید چند قانون مهم را رعایت کنید. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که لباس ابریشمی خود را در ماشین می‌شویید و یا شستشو با دست را انتخاب می‌کنید. برای نگهداری از این پارچه خاص باید آرام‌تر برخورد کنید!

    این پارچه ظریف و منحصربه‌فرد است؛ بنابراین گزینه بهتر این است که آن را با دست بشویید.
    هرگز این پارچه را با مواد سفیدکننده شستشو ندهید. این کار می‌تواند به الیاف طبیعی لباس آسیب وارد کند.
    بهتر است پارچه ابریشمی را زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید؛ زیرا باعث محو شدن رنگ‌های لباس و آسیب به بافت آن می‌شود.
    هنگام شستشوی لباس ابریشمی در ماشین لباسشویی، از قرار دادن همزمان این پارچه به همراه پارچه‌های سخت مانند جین خودداری کنید.
    برای از بین بردن لکه روی پارچه ابریشمی، از آب سرد و محلول رقیق شوینده استفاده کنید. ابتدا این محلول را روی قسمت مخفی از لباس امتحان کنید و در صورت عدم واکنش منفی، آن را روی لکه مورد نظر استفاده کنید.
    هنگام از بین بردن لکه‌ها روی لباس ابریشمی، از فشار دادن زیاد روی پارچه خودداری کنید. این پارچه ظریف و حساس است و خیلی زود کیفیت و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

 

 

    هنگام از بین بردن لکه‌ها روی لباس ابریشمی، از فشار دادن زیاد روی پارچه خودداری کنید.

 

 

 

 
آموزش شستشو پارچه پشمی

نگهداری و شستن پارچه پشمی

نگهداری پارچه پشم روندی آسان و کم دردسر دارد. این پارچه که از الیاف طبیعی به دست می‌آید، مقاومت خوبی در برابر بو و چین‌وچروک دارد. بنابراین نیاز به شستشوی کمتری دارد.
پیشنهاد فروشگاه اینترنتی روچی

شما می‌توانید این پارچه را با خیال ت در ماشین لباسشویی بیندازید و یا با دست بشویید. اما درعین‌حال چند نکته کوتاه در آموزش شستشو پارچه پشم را در نظر داشته باشید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

    اگر ماشین لباسشویی شما، امکان و چرخه شستشوی پشم را ندارد، بهتر است این پارچه را با آب سرد بشویید.
    از یک شوینده خنثی و ملایم برای شستن آن استفاده کنید. روی بسته‌بندی برخی شوینده‌ها عبارت ” مناسب برای شستشوی پشم” ذکر شده است.
    می‌توانید لباس پشمی را با دست بشویید. این کار نیز بسیار آسان است و فقط باید از آبی ولرم و کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.
    بهتر از قبل از شستشو پارچه پشمی با دست، اجازه دهید که مدت ده دقیقه در آب ولرم خیس بخورد و بعد آن را با آب سرد بشویید.

 

 

    اگر ماشین لباسشویی شما، امکان و چرخه شستشوی پشم را ندارد، بهتر است این پارچه را با آب سرد بشویید.

 

 
آموزش شستن پارچه ویسکوز و کشی

آموزش شستشو انواع پارچه

پارچه‌های ویسکوز و کشی نیز از الیاف مصنوعی تهیه می‌شوند . به همین دلیل دارای مقاومت بسیار خوبی هستند و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید. اما بهتر است درجه حرارت ملایم و مناسبی را انتخاب کنید تا درنهایت یک لباس شل و وارفته تحویل نگیرید! فراموش نکنید که این لباس‌ها کشی هستند و حرارت زیاد می‌تواند کشش آن‌ها را زیادتر از حد معمول کند.

پارچه‌های ویسکوز نیز مقاومت خوبی دارند، اما از ادغام آن‌ها با لباس‌های ضخیم مانند جین خودداری کنید. همچنین شستشوی این پارچه با آب سرد گزینه بهتری برای مراقبت از الیاف آن محسوب می‌شود.

 

 

    فراموش نکنید که لباس های ویسکوز، کشی هستند و حرارت زیاد می‌تواند کشش آن‌ها را زیادتر از حد معمول کند.

 

 
روش نگهداری و شستشو پارچه پلی استر

این پارچه که از الیاف مصنوعی تهیه شده است، مقاومت بسیار خوبی نسبت به پارچه‌های دیگر دارد. بنابراین هنگم شستشوی آن، خیالتان راحت باشد. می‌توانید این پارچه را در ماشین لباسشویی بیندازید و نگران از بین رفت الیاف آن نباشید. اما به شما توصیه می‌کنیم که درجه حرارت لباسشویی را مناسب الیاف مصنوعی تنظیم کنید. همچنین این پارچه زیاد چروک نمی‌شود. اما در صورت چروک شدن و نیاز به اتو، حتما از درجه ملایم و بسیار پایین اتو استفاده کنید تا حرارت باعث سوختن پارچه نشود.

منبع:روچی

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش