آخرین مطالب

فایده های شغل خیاطی

فایده های شغل خیاطی

https://rozup.ir/view/3151008/%D8%B4%D8%BA%D9%84%20%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B7%DB%8C%20(2).jpg

شاید تصور بسیاری از افراد از کار خیاطی تولید پوشاک و صرفا رفع بخشی از نیازهای ابتدایی انسان‌ها باشد. اما موضوعی که شاید آنچنان به چشم نیاد فوایدی است که در انجام کار خیاطی وجود دارد. نشستن پشت ماشین دوخت می‌تواند باعث دور شدن آدم‌ها از عادت‌های منفی مثل فکر کردن به مشکلات یا صرف وقت در دنیای مجازی شود و در عوض آن‌ها را به دنیایی ببرد که پر است از خلاقیت و هنر و آرامش. مطالعات نشان می‌دهد کار دوخت و دوز باعث ایجاد آرامش، افزایش اعتماد به نفس و تقویت حافظه می‌شود. خیاطی هنری است که نیاز به تجهیزات و مواد اولیه پیچیده و گران قیمت ندارد و آموختن آن نیز کار ساده‌ای است. حالا شاید دانستن تمام این حقایق باعث شود دفعه بعد با خیالی آسوده‌تر پشت چرخ خیاطی خود بنشینید و از صرف وقت برای انجام این کار لذت بیشتری ببرید.
فواید درمانی شغل خیاطی

ممکن است به اشتباه تصور کنید اضافه کردن خیاطی به لیست کارهای روزمره باعث ایجاد استرس در زندگی شما خواهد شد، اما بهتر است بدانید این کار نه تنها استرسی در شما به وجود نمی‌آورد، بلکه ایجادکننده آرامش است.
فواید شغل خیاطی
یک سرگرمی مفید به جای تماشای تلویزیون

خیاطی یک جایگزین بسیار خوب برای صرف وقت پای تلویزیون، لپ‌تاپ یا گوشی موبایل است. تماشای تلویزیون و وقت صرف کردن در دنیای مجازی سطح انرژی جسمانی شما را پایین می‌آورد. اما از آنجایی که کار خیاطی یک فعالیت هدفمند است موجب افزایش انرژی، تمرکز و آرامش در شما خواهد شد.
یک فعالیت مثبت اجتماعی

انجام کار دوخت و دوز از نظر اجتماعی یک فعالیت عالی محسوب می‌شود. زیرا زمینه‌ساز ملاقات با افراد دیگر و شکل‌گیری گروه‌های همکاری است. از این طریق می‌توانید توصیه‌ها و پیشنهادات خوبی از اطرافیان دریافت کنید و در نهایت علایق یکسانی را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. در حقیقت این کار نوعی درمان برای برخی مشکلات روحی تلقی می‌شود.
فواید روانی

دوخت لباس یا هر وسیله دیگر دارای فواید روانی متعددی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.
افزایش احساس خوشحالی و اعتماد به نفس

خیاطی علاوه بر اینکه موجب کاهش تنش فکری و ایجادکننده آثار مثبت درمانی است، باعث  بهبود وضعیت روانی نیز می‌شود. آیا می‌دانستید انجام کار دوخت و دوز کاهش دهنده سطح افسردگی در افراد است؟ زمانی که شما به انجام کار مورد علاقه‌تان مثل خیاطی می‌پردازید مغز هورمونی به نام دوپامین ترشح می‌کند که یک ماده طبیعی ضد افسردگی است و سطح احساس خوشبختی را در شما بالا می‌برد. فقط به این حس فوق‌العاده فکر کنید که پیراهن یا دامنی که مدتی پیش کار دوخت آن را آغاز کرده بودید را در نهایت به پایان رساندید. کار بر روی یک الگو به شما حسی از پیشرفت و تکامل روحی و فکری می‌دهد. در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد. اعتماد به نفس بیشتر باعث بیشتر شدن جسارت و شروع کارهای بزرگتر می‌شود. بنابراین زندگی شما لحظه به لحظه کیفیت بیشتری پیدا می‌کند و این در نهایت موجب رشد شما می‌شود.
فواید شغل خیاطیفرصتی برای تنها شدن

آیا از این که وقت آزاد خود را صرف کار دوختن می‌کنید احساس گناه دارید؟هرگز نباید چنین احساسی داشته باشید. خیاطی یک راهکار فوق‌العاده برای با خود تنها شدن و برای خود زندگی کردن است. هر شخصی در زندگی به چنین فرصتی احتیاج دارد. بخصوص اگر او فردی باشد که بیشتر وقت خود را در زندگی صرف مراقبت از همسر و فرزندان می‌کند.  وقت گذاشتن برای خود اهمیت زیادی دارد. این کار مانع از جمع شدن احساسات منفی درون افراد و بیرون ریختن آن‌ها به شکل منفی، مثل داد و فریاد کردن یا ایجاد دلخوری در اطرافیان می‌شود.
افزایش تمرکز

کار خیاطی نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد و این باعث می‌شود شما از هرآنچه که در دنیای اطراف یا در مغزتان می‌گذرد رها شوید. درواقع این کار نوعی تمرین تمرکز است که می‌توانید از آن در سایر بخش‌های زندگی نیز بهره ببرید.
فواید جسمانی

خیاطی تنها یک سرگرمی نیست، بلکه یک فعالیت خلاقانه است و باعث می‌شود ذهن  دقیق‌تر و بدن سالم‌تر به فعالیت خود ادامه دهد. برخی از فواید این کار را در ادامه مرور می‌کنیم.
پیشگیری از زوال عقل

تحقیقاتی که اخیرا توسط مایو کلینیک صورت گرفته نشان می‌دهد انجام کارهای هنری مثل خیاطی باعث جلوگیری از زوال عقل در سنین بالا خواهد شد. براساس این تحقیقات انجام کارهای هنری مثل دوخت و دوز تا ۷۳ درصد مشکلات فکری و زوال عقل و حافظه را کاهش می‌دهد.
فعال نگه داشتن مغز

انجام کار خیاطی مغز را فعال نگه می‌دارد. درحالیکه پزشکان عقیده داشتند رشد مغزی افراد پس از پایان دهه دوم زندگی متوقف خواهد شد، تحقیقات جدید نشان داده است انجام کار دوخت و دوز باعث فعال نگه داشتن مغز و بهبود عملکرد آن می‌شود. به این ترتیب مغز حتی در سنین بالا نیز همانند مغز یک فرد جوان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. خیاطی هنری است که در آن می‌توانید هر روز مهارت‌های بیشتر و بیشتری کسب کنید و دانش خود را افزایش دهید. فعال نگه داشتن ذهن از طریق یادگیری مهارت‌های جدید باعث جوان‌تر شدن مغز و بهبود عملکرد آن می‌شود.
تاثیرگذاری مثبت بر قلب و عروق

انجام دادن خیاطی برای قلب و فشار خون نیز مفید است. براساس مطالعات انجمن خیاطی آمریکا این کار فشار خون شما را بر روی عدد یازده که عدد نرمالی برای وضعیت سلامت است نگه می‌دارد.
هماهنگی دست و چشم

کار کردن با نخ، سوزن‌های کوچک، پارچه و اجسام ریزی که در خیاطی به کار می‌روند باعث ایجاد هماهنگی بین دستان و چشم‌های شما می‌شود. این یک اتفاق مثبت برای عملکرد مغز و در نتیجه افزایش هوشمندی و سرعت عمل است.
کاهش دردها

مشغول نگه داشته شدن ذهن حین انجام کار دوختن باعث فراموش شدن یا کاهش دردهای جسمانی و البته کاهش احساس خستگی خواهد شد.
آیا خیاطی رمز خوشحالی است؟!

آیا تجربه کار بر روی یک پروژه خیاطی را دارید؟ به طور مثال یک پیراهن یا دامن که برای دوخت آن ساعت‌ها در  کار خود غرق شوید. به این اتفاق (جریان) می‌گویند، این مسئله زمانی رخ می‌دهد که شما به طور کامل توسط کاری جذب شده باشید. پدیده (جریان) در نهایت موجب احساس لذت در شما و فراموش کردن جهان اطراف می‌شود. آثار آرام‌سازی این اتفاق شبیه به انجام مدیتیشن است. به همین دلیل است که روانشناس‌ها اعتقاد دارند خیاطی کلید خوشحالی است. زیرا در این حال شما خود را در جهانی بزرگ‌تر و متفاوت می‌بینید و احساس می‌کنید در حال انجام کاری معنادار هستید.

همیار تولید

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش